Det er mange grunner til å sette opp et skilt med teksten <<Ingen reklame, takk>> eller <<Nei takk til uadressert reklame >> på postkassen. Ikke minst av miljøhensyn og slik at du har mindre papir som skal gjenvinnes.
Lag ditt eget skilt med valgfri tekst og utforming, og få mindre reklame i postkassen.
Når du setter opp et skilt med teksten <<Reklame – nei takk!>> eller lignende, betyr det ikke at du ikke får reklame i det hele tatt, selv om mengden reklame i postkassen blir mye mindre. Aviser, samfunnsinformasjon og adressert reklame får du likevel. Ved å formulere en tydelig tekst på <<Ingen reklame>>-skiltet, kan du velge hva slags reklame du vil ha og hva slags reklame du vil unngå.
Ingen reklame, men …
Gratisaviser
Gratisaviser regnes ikke som reklame og kan dermed deles ut til alle husstander. Men det er mange som regner dem som reklame og fraber seg å få gratisaviser, for eksempel ved å velge teksten <<Nei takk til reklame og gratisaviser>>.
Samfunnsinformasjon
Informasjon fra religiøse grupper, politiske partier eller kommune/fylke/stat regnes ikke som reklame. Selv om du har et skilt som sier at du ikke ønsker å få reklame, får du likevel denne typen informasjon. Det betyr at et reklameskilt ikke trenger å ha tillegget <<men gjerne samfunnsinformasjon>>, fordi informasjonen kommer uavhengig av hva som står på skiltet.
Adressert reklame
Enkelte designer et eget Ingen reklame-skilt med teksten <<Ingen reklame, takk – heller ikke med navnet mitt på>>. Det er for å unngå adressert reklame. Dessverre har slike skilt ikke noen virkning, fordi postmannen må dele ut posten som er adressert til husstanden. Hvis du vil unngå å få uadressert reklame, må du kontakte Reservasjonsregisteret hos Posten. Det er også en fordel å kontakte firmaene som sender ut slik reklame.
IKEA-katalogen
En av få reklametrykksaker som mange faktisk ønsker å motta, er IKEA-katalogen. Derfor er det ikke uvanlig med teksten <<Ingen reklame, men gjerne IKEA-katalogen>> på skiltet.